Min cache har just blivit avaktiverad av en reviewer!

1.01 Categories: info
Rate this Content 14 Votes

 

Utöver att godkänna cacher så städar vi bland befintliga cacher lite då och då. Detta innebär att vi söker upp cacher som har ett eller annat problem. Exempel på det är cacher som är blöta/ fulla med vatten, cacher som inte hittats på ett tag (med DNF-loggar) eller cacher där någon cachare loggat "Needs Maintennance".  Vi kikar på dessa manuellt och gör en bedömning och när vi finner det berättigat avaktiverar vi dem med en reviewernote om att det är problem med cachen och ber ägaren ta en titt på sin cache och göra ev. underhåll. Om inget händer så arkiverar vi cachen mellan 30 och 60 dagar efter vi avaktiverat den.

Frågor och svar

Varför gör ni detta? Jag trodde ert arbete var att publicera cacher.

Det är riktigt att publicera cacher är vår huvudansvar men vi har även ett visst ansvar med att se till att cacherna i vårt område följer guidelines, dvs. att dom finns på plats och går att logga. Därför gör vi detta. Vi vet av egen erfarenhet som cachare att det inte är kul att leta efter en cache som saknas eller har en loggbok som inte går att skriva i. Orsaken till det varierar naturligtvis. Kanske har ägaren slutat med Geocaching eller har av andra skäl haft svårt att titta till sin cache. Vi vill på detta sätt påminna ägaren om sitt ansvar enligt guidelines och uppmuntra till en trevligare caceupplevelse för alla. Samtidigt ser vi detta som en möjlighet för andra att lägga ut cacher på intressanta ställen där tidigare ägare som tröttnat på geocaching haft burkar liggande. Det gagnar alla med andra ord.

Ja, det var fel på min cache. Vad gör jag nu?

Om du upptäcker att det är något fel på din cache bör du genast eller snarast serva den. Vanliga fel på cachen är att den är borta, burken är skadad, loggboken är blöt, loggboken är full etc etc. När du åtgärdat de problem som fanns på din gömma ska du logga en "Owners Maintenance". Då kommer dina medcacachare se att du åtgärdat problemet. Detta är även det sätt som är det mest korrekta för att få bort det röda attributet. Det skall man alltså inte manuellt redigera bort. Sedan återstår bara att aktivera din cache igen. Det gör du genom att logga en "Enable Listing".

Men det är faktiskt inget fel på min cache!

Ibland missar vi någon information eller missförstår någon logg. Kanske är den osedvanligt svår att hitta t.ex. vilket kan förklara onormalt många DNF. Det kan också vara så att du redan hunnit serva din cache men inte skrivit något om det i cacheloggarna.  Ingen fara! Det är bara att du aktiverar din cache igen. Det kan du göra själv. Gå in på cachesidan. Välj "Log your visit" och välj logtypen "Enable cache". Förklara gärna i noten att du kikat på cachen, gjort service eller vad det är du gjort. Det är en jättebra information till både oss och dina besökare. Och det är faktiskt så att en cache med många DNF-loggar i rad inte får så många besök eftersom många undviker den typen av cacher. Bättre då att logga en note om att cachen är kontrollerad ok.

Jag hinner inte serva min cache just nu, kommer ni arkivera den då?

Skriv en note till din cache om du av olika anledningar har svårt att åtgärda problemet just nu. Då ser både vi och dina besökare att du uppmärksammat problemet och har en plan för att åtgärda det. Med en rimlig tidsplan är det normalt inga problem att vänta ett slag. Typiska problem att serva i tid är svårtillgänglighet pga snö mm.


Detta arbete gör vi som sagt var i syfte att hålla kvallitén uppe på cacherna och det är faktiskt så att cirka hälften av alla cacher som vi avaktiverar på grund av ett eller annat problem blir arkiverade.

Version 1.00 Publicerad 2010-07-21, Senast uppdaterad 2011-03-18

(c) 2010-2013 Sweden Reviewers